Thursday, September 2, 2010

Stress tu kita sendiri kena pandai kawal




Ada orang cakap dekat aku, kalau kita stress, kita sendiri kena kawal. Jangan bagi stress tu menguasai diri sendiri. Serius! Kadang kadang aku tak reti nak kawal. Aku bagi je stress tu menular dan bermaharaja lela di segenap sanubari aku nih! Aku layan je perasaan tu sampai aku sendiri tak terurus. Owh! bolayan. Lebih tepat lagi, jiwa kacau la tu. Memang fikiran sangat serabut lah. Kadang kadang aku nak sangat kehidupan tanpa perlu pikir masalah dan beban yang tersemat di jiwa.


Haritu, ada student UKM bunuh diri, terjun dari tingkat 4 kolej za'ba. Berani betol! =_=". Kalau tak silap dia bunuh diri sebab stress, ke sebab frust. Tak tahulah tu. Maybe tak boleh nak adapt lagi dengan kehidupan dekat UKM yang penuh dengan onak liku yang berduri sebab dia baru first year kan.


Kalau nak cerita lah pasal first year dulu, memang tekanan jugaklah bagi aku. Dengan rumet aku giler annoying lah. Sekarang ni, aku dah lama dah tak nampak dia. Mana entah. Dengan segala macam karenah manusia. Nasib baiklah iman masih kukuh di dada, aku tak buat benda benda yang entah apa apa ni. Cuma tu lah, STRESS!






Akibatnya, jerawat tumbuh kemain banyak lagi. Mana la aku tak stress. Cubalah kalau jerawat tak tumbuh, senanglah sikit aku nak kurangkan stress aku nih. Ini tak, makin stress, makin subur pulak kau ye jerawat. Entah baja apa aku guna sampai membesar dengan sehat walafiat tu. Dah mati satu jerawat, naik satu lagi! Memang dah boleh jadi ladang jerawat dah ni. Kalau boleh jual, untung aku nih!


Kerja yang sangat banyak dengan kehidupan yang makin lama makin mencabar. Lagi tua, lagi banyak dugaan rupanya. Aku nak jadi kanak kanak baliklah. Tapayah  pikir semua benda. Dalam kepala, hanya pikir keseronokan je. Pagi bangun makan, mandi, berak pun suruh mak basuhkan. Petang keluar dengan membe main kejar kejar, malam menangis suruh mak dodoi sebab tak boleh tidur. "Owh, anak ku si cantik manis, tidurlah sayang" Macam tu lah lebih kurang. Kalau dah besar macam ni menangis, sape nak dodoi? kalau suruh emak maw kena pelangkung sekali kang. kehkehkeh.


So, sekarang ni, aku tengah stress nak siapkan assigment before balik raya ni. Yang aku perasan la sejak masuk final year, lecturer tak main dah assigment satu dua muka surat, semua main 10 muka surat. Tak pun 30 muka surat. Muntah! Mana nak cekau fakta fakta kimia sampai puluh puluh muka surat. Kalau suruh aku buat karangan Dollah jumpa hantu sampai terkencing kencing atas tilam takpe la jugak, senang aku nak goreng, las las cerita, rupa rupanya mimpi, Memang dah style zaman sekolah dulu, cerita punyalah suspen sampai aku pun kecut perut. Penyudahnya, MIMPI! Memang drama melayu betullah mimpi mimpi nih! heh.


Belum kira lagi assigmnet lepas balik raya, lagi stress aku rasa. Dengan mid sem satu paper lagi. Presentation lagi. Dengan tesis yang entah bila bila aku nak start buat. Ok! stress sekarang.



Hamik kau, sampai laptop pun nak gigit.



Tipooola kalau korang tapernah stress selama korang hidup ni. Aku cuma curious macam mana korang atasi stress tu..


SAY NO TO STRESS



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...