Wednesday, March 17, 2010

lab yang sempoi


today's lab is about DSC......... dekat lab food science jugak, macam minggu lepas... memang giler sempoi.... masuk lab tak yah pakai lab kot tu.... raja lagi la.... datang lab dengan pakai baju melayu... cam nak gi nikah taw tak... terkezuuuutttttt i..... 



tengok nih......... aku dengan nana cam da jadi pengapit...


raja2.... sangat teruja kalo ada event yang berkaitan dengan nyanyian... memang takkan pikir panjang, terus otak ligat dia pikir nak masok event tu... kali ni event nyanyian yang perlu menyanyi lagu yang bukan bahasa sendiri... raja kan indonesianese..... so, mudahla juz nyanyi lagu melayu... can mali can... can mali can... ketipong payung.... lagu ni pown boley.... sampai ko tak masuk lab sebab teruja nak gi event tu... harap2 ko menang la ye... kalo tak rugi je, pakai baju melayu yang tak gosok konfem wat orang gelak.....

merepek da.... aku nak cite pasal lab sebenarnya ni.... jangan aku bikin entry khas tuk ko suda.... ok... da... lab arini, masuk tempat minggu lepas, siap aku carik tu... mana kipas menggelupur aku... melilau mata aku... rupanya letak kat sudut tepi hujung belah mana ntah, sebabnya ada aircond woooo.... mati2 aku ingat bilik tu takde aircond.... memang cam sauna weyh kalo takde aircond... free2 je dapat gi sauna cam kat korea tu... cuma tak pakai towel gulung comel2 kat kepala sambil makan telur rebus....


camnih.....

comeynye....... bila la dapat gi sauna ni............................... TERINGIN... caps lock nih!!!! memang teringin sangat....


tengok aku da cerita pasal sauna pulak.... adeh! ok betol ni.... cerita lab pulak... continue... masa lab tadi juz tengok je Puan Rosilah (yeah, aku da taw da sape nama lab assistant ni) wat experiment ... dia cerita la tentang DSC ni...  DSC  atau nama panjangnya differential scanning calorimetry.... aplikasi DSC adalah mengkaji fasa peralihan seperti peleburan, atau exothermic decomposition. peralihan ni involve energy changes or heat capacity changes that can be detected by DSC with great sensitivity.. ok.... murid2... itu je kuliah untuk arini.... kang ngantuk dengar aku bercerabih!!!!



ni dia... masa ni tengah nak timbang minyak kat alat ni... adoi~ apa la plak nama alat ni... haaaa... taw, mattler toledo... Pn Ros cakap, panggil Pn Ros la pendek sket... malas nak taip ilah tu (taip gak nih) harga penimbang ni boleh beli kereta kancil sebijik.... 


then, sampel minyak tu kena seal dengan aluminium pan ni........


aluminium pan ni takleh sentuh.... sensitip... harga 1 bijik RM9.40... kalo hebat kira la bape bijik dalam tu.... kira2.... cam men ala2 teka dan menang je...



then, baru boley analyzed sample untuk dapatkan crystallization thermogram....  pas tu siap sedia la wat lab repot yang susah cam nak mati sampai tak tido malam aku nak siapkan.... 

memang rasa masa cam lama la dalam tu, sampai budak2 ni terduduk2 kat lantai sambil bukak cerita kedai kopi....


ayunya.... berapa hantaran nih!!!!!


owh....baju tak sidai lagi......... reput.... reput.............

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...