Wednesday, April 28, 2010

Jeles tu tandanya tak mampu



Korang ada tak rasa jeles kat sesiapa??????? Ada tak??? ada tak?? Tipooo la kalau takde, setiap orang mesti ada rasa jeles sama ada jeles tu sebab tak puas ati atau jeles sebab orang tu lagi berjaya dari kita dan lantas boleh bagi inspirasi.

Perasaan jeles aku paling membuak2 masa zaman sekolah dulu. Kalau ada je yang lagi bagus dari aku, mulala aku tak suka tapi aku tak tunjuk la. Maksudnya kat sini bukan aku tak suka budak tu sampai nak belasah berdendam pown tapi aku tak suka sebab dia lagi bagus daripada aku..heh. Masa ni memang aku ingat aku bagus!!


Dulu aku sangat rajin tahu. Buku itu memang sudah jadi makanan aku.



Kalau ada je kawan2 aku yang siapkan kerja sekolah lagi cepat dari aku, aku da jeles. Kalau ada je kawan aku dapat perhatian dari cikgu, aku da jeles da. Even kalau cikgu selalu sebut nama kawan2 dalam kelas pown aku jeles tahu sebabnya aku taknak cikgu ingat nama diorang. Jahat aku, nak suh cikgu ingat nama aku je...;p. Aku jeles kalau karangan kawan aku lagi besh, lagi sedap dibaca lagi banyak patah perkataan then dapat markah tinggi. Lagi aku jeles, bila ada kawan aku dapat selesaikan soalan add math lagi cepat daripada aku. Mulala otak aku nak wat speed yang paling laju supaya tangan ni laju tulis semua formula, kira2 then get the answer. Angkat tangan! Cikgu...saya dapat... Heaven tahu!!

Kalau kawan aku dapat markah paling tinggi aku da jeles da. Kalau ada je kawan aku yang dapat hadiah masa akhir tahun sebab banyak skor, aku da jeles da. Kalau boleh semua hadiah subjek terbaik masa akhir tahun aku nak bolot semua. Pegang hadiah banyak2 dengan muka paling berlagakla.. Okeh, tak bagus disitu...;p

Zaman sekolah dulu, aku memang suka nak fight dengan membe aku tapi aku tak cakapla aku nak fight dengan dia. "Weyh, jom kita fight, siapa dapat 100 subjek blablabla..." takdela sampai cakap macam tu, tapi perasaan iri hati tu ada..heh. Tapi iri hati aku bukan nak bermusuh dengan mereka tapi nak jadikan diri aku ni lagi baik dan cemerlang untuk masa-masa akan datang. Korang takkan takde aim camtu dulu...


Tapi tu semua dulu, zaman era2 dekat sekolah. Since aku masuk matrik, semua tu sudah tak ada. Aku suda boleh terima apa yang membe aku dapat. Maybe sebab fikiran suda matang sket bukan cam budak2 yang bila jeles tengok budak lain dapat aiskrim daripada ayah diorang..heee~~ Kiranya kalau membe aku dapat high mark ke aku tak kesah da. Habut korangla. I accept it. Aku tawakal je. Kita semua sudah berusaha sebaik mungkin kan. Rezeki masing2 lahh.


Bila dekat U plak LAGILA AKU BOLEH TERIMA. Lagi banyak orang memang hebat, mantap , sampai aku pown sentap..heh. Kadang2 aku sendiri salute dengan diorang. Kita takkan berada dekat atas sepanjang masa, ada suatu waktu nanti, kita mesti akan di bawah. Bak kata peribahasa melayu, "kadang2 kita kat atas kadang2 kat bawah" (Cik wani, aku ingat lagi eh peribahasa, BM aku ok lagi..heh).


Memang betul jeles tu tandanya tak mampu sebabnya, kita jeles sebab tak mampu nak dapat macam orang tu, tak mampu nak get what their get but jeles tu bagus sebenarnya, lagi buat diri ni rasa perlukan anjakan paradigma supaya tak jeles dan mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan mereka. Kadang2 jeles memang perlu ada supaya korang akan rasa macam ada saingan untuk berjaya tapi jangan sampai dengki dan busuk hati. Pengaruh setan je semua tuuu.


Tryla accept kalau ada orang lagi bagus dari kita dan kalau boleh try la perbaiki diri. Aku dah cuba dan itu je yang aku mampu. Apakan daya, diri ini tidak sekuat dan tak semantap orang lain. Hanya sokongan dan dorongan daripada FAMILY DAN KAWAN2 aku perlukan supaya terus move on walaupun tak sehebat orang lain.


Yang penting...
LIVE LIFE TO THE FULLEST



Saya perlu sokongan anda semua supaya diri ini tidak lalai dan alpa. Tegur saya kalau saya salah, guide saya kalau saya tak tentu arah...;p



*1 more paper...

5 comments:

˙·٠•●♥ nana yg comeeeyyy ♥●•٠·˙ said...

thaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~~~

tq3...... sgt2 bermakna post kali ni... mmg sesuai utk aq yg sdg down ni..........

huwaaaaaaaaaaaa, sedey~~~

t-ha said...

hehe...
mmg ak buat ni utk ko pown..
da2..
pasni jgn tnsion2...
kte kne trima hakikat..
huuuuu~~`

chayok utk paper last nihhhh...
uuuuhhh, sgt xsaba..

˙·٠•●♥ nana yg comeeeyyy ♥●•٠·˙ said...

hehehe.... thnx sgt3....

ko mmg memahami...

ckp sal last paper, ko da tgk past yr?

asal totally out from ape yg kite blaja kt kelas weyh????????

t-ha said...

i knoe u lahhh..ngee

MMG POWN...
kalau cmtu la soklan dia..
ak muntah tros dlm lecture hall kot..heh

mmg xsma lgsung cm kita blaja

˙·٠•●♥ nana yg comeeeyyy ♥●•٠·˙ said...

TAHU XPE................!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...