Monday, June 28, 2010

Mari cuba buat kek coklat moist sama-sama


Dalam entri sebelum ni, aku ada cakap yang aku nak bagi tahu kau orang semua macam mana buat kek coklat kan. Kek coklat ini buat sembarangan kek coklat taw. Resepi dia, aku dapat daripada cikgu sekolah menengah aku merangkap guru kelas aku masa form 5 dulu...cikgu shafinaz nama dia. Raya haritu aku dengan kawan2 ada singgah rumah dia. Baik kan cikgu aku, siap bagi resepi dekat anak murid dia supaya suatu hari nanti anak murid dia pandai buat kek untuk suami...;p


Jom kita buat sama-sama


Note: aku guna sukatan auns taw, kalau nak tahu dalam gram, korang kira sendiri. Aku tak tahu..hihi







Mula2 kita buat bahagian A dulu ye para penonton, ibu2 bapak2. Korang sukat 2 auns tepung coklat or serbuk koko, 2 auns gula kastor dan 1 cawan air. Korang campur ketiga2 bahan ni di atas api yang kecik secara double boil. Kacau sampai gula hancur. Then, sejukkan.







Untuk bahagian B

Pukul 1 buttercup dengan 12 auns gula kastor, sedikit perisa vanilla, baking powder dan soda bikarbonat sampai kembang. Lepas tu,  masukkan 6 biji telur satu persatu, jangan gelojoh ye adik2 nak masuk semua, perlahan2 sudah, kang tak jadi pulak. Then, barulah masukkan 8 auns tepung gandum, pukul sekuat hati.










Note: Pukul satu hala je taw

After that, masukkan bahan A tadi sikit-sikit, then kacau sampai sebati. Masukkan dalam bekas suka hati korang nak bekas apa, empat segi ke bulat ke.


Bakar dalam suhu 180c selama 1 jam.


Sementara tunggu kek dibakar, korang prepare buat topping dia pulak. Semudah ABC je buat topping ni. ABC lagi komplikated kot.


Campur tepung coklat, mentega dengan susu pekat. Agak2 korang la sukatan dia, jangan terlalu manis, jangan tawar sangat. Yang penting masak atas api secara double boil.


Tadaaaaaaaaaaaaaaaaa... sudah siap kek coklat. Mudah kan? Mari makan kawan2



Eksaited sampai melimpah topping. wakakaka



SELAMAT MENCUBA    ^____________^

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...